Дотримання законодавства про працю роботодавцями - гарантія соціального захисту його найманим працівникам

Відповідно до статті 95 Кодексу законів про працю України мінімальна заробітна плата – це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств, установ, організацій усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якої системою оплати праці.

Розмір мінімальної заробітної плати на 2017 рік, затверджений Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік”  складає 3200 грн. на місяць (або 19,34 грн. за годину у погодинному розмірі). З 1 січня 2017 року всім працівникам, у тому числі і у бюджетній сфері, не може нараховуватись заробітна плата менше 3200 грн. за повний місяць. 

Правило нарахування зарплати не нижче мінімальної не працює лише коли згідно трудового договору робота проводиться на умовах неповного робочого часу, а також при невиконанні працівником в повному обсязі місячної норми праці. У цих випадках заробітна плата виплачуватиметься пропорційно виконаному обсягу роботи. 

І якщо нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, складається лише з  окладу, розмір якого є нижчим за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, роботодавець повинен здійснити доплату до рівня мінімальної заробітної плати. У разі недотримання вищезазначених вимог законодавства про працю роботодавці несуть фінансову та адміністративну відповідальність. Зокрема, фінансова відповідальність за кожного працівника при недотриманні мінімальних державних гарантій в оплаті праці становить 10 мінімальних зарплат або 32 000 грн. 

Час простою не з вини працівника оплачується згідно з нормами статті 113 Кодексу законів про працю України не нижче двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу) без проведення доплати до рівня мінімальної заробітної плати.

При запровадженні підсумованого обліку робочого часу з обліковим періодом місяць, робота понад нормальну тривалість робочого часу за обліковий період оплачується як надурочна і зазначена виплата здійснюється понад розмір мінімальної заробітної плати.

До мінімальної зарплати входить - оклад, премії, надбавки, суміщення професій, розширення зони обслуговування або збільшення обсягу робіт, виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника та інші доплати

Не входить до мінімальної заробітної плати - доплата  за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я, за роботу в нічний та надурочний час, роз’їзний характер робіт, премії до святкових і ювілейних дат.

 Законом України  від 21 грудня 2016 року № 1801-VIII «Про Державний бюджет України на 2017 рік» встановлено :

прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць у розмірі: з 1 січня 2017 року - 1600 гривень, з 1 травня - 1684 гривні, з 1 грудня - 1762 гривні;

мінімальну заробітну плату у місячному розмірі  з 1 січня – 3200 гривень; у погодинному розмірі  - 19,34 гривні.

З 1 січня 2017 року відповідно до Закону України від 6 грудня 2016 року № 1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесено суттєві зміни до законодавства з праці.

Цим Законом змінено поняття «мінімальної заробітної плати» та порядок встановлення посадових окладів і тарифних ставок, запроваджено нові механізми контролю у сфері зайнятості та оплати праці.

Якщо ж нарахована зарплата за виконану місячну норму праці є нижчою за розмір мінімальної зарплати, тоді роботодавець має провести доплату до рівня мінімальної зарплати, яку слід виплачувати щомісяця одночасно з виплатою зарплати.

Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №1774 передбачено, що мінімальна зарплата після 01.01.2017 р. не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів і заробітної плати працівників  та інших виплат. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується у розмірі 1600 гривень.

  Мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина у колективних договорах та угодах усіх рівнів. Сторонам, які уклали колективні договори і угоди,  необхідно у тримісячний строк привести їх норми у відповідність із цим Законом згідно із законодавством.

  До внесення змін до колективних договорів і угод усіх рівнів  щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

   На практиці ця норма законодавства передбачає, що роботодавці мають внести відповідні зміни до колективних договорів в частині визначення співвідношень в оплаті праці працівників, замінивши раніше передбачені співвідношення до мінімальної заробітної плати на співвідношення до прожиткового мінімуму. Водночас при наявності відповідних коштів згідно з ст. 9-1 КзпП України підприємства, установи, організації за рахунок власних коштів можуть встановлювати додаткові порівняно з законодавством трудові пільги для працівників, у тому числі із визначення розмірів посадових окладів і тарифних ставок.

 У об’єднаних територіальних громадах і містах обласного підпорядкування з’явилися нові повноваження, згідно з якими вони мають право контролю за дотриманням законодавства про працю, а також мають право здійснювати перевірки як юридичних, так і фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю. Більше того, в разі виявлення порушень законодавства вони мають право накладати на порушників суттєві штрафи.

   До статті  265 Кодексу законів про працю України введено нові види  відповідальності за порушення  законодавства про працю.

  З 1 січня 2017 року юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (9600 грн.).

У разі недопущення інспектора з праці до проведення перевірки, якщо вона проводиться з метою виявлення працівників без належного оформлення трудових відносин, або виплати заробітної плати «у конвертах» на роботодавця накладається штраф у розмірі 100 мінімальних зарплат  (320 тис. грн.) 

За порушення інших вимог трудового законодавства, крім зазначених вище – штраф у розмірі 1 мінімальної зарплати  (3 200 грн.). До цього виду штрафу відноситься і штраф за неподання або несвоєчасне подання повідомлення про прийняття працівника на роботу.

Зазначені зміни законодавства з праці вигідні не тільки для держави, а і для кожного громадянина.

Зростання мінімальної заробітної плати та дотримання законодавства у сфері зайнятості сприяє збільшенню кількості платників єдиного соціального внеску та надходжень до Пенсійного фонду. Відповідно збільшуються і надходження до місцевих бюджетів у вигляді податку з доходів фізичних осіб. Це дає додаткові можливості для громад спрямовувати кошти на соціальний розвиток відповідних територій.

Начальник управління   Світлана Григор’єва